Jag är ledsen, arg och besviken, jag är upprörd och otillräcklig. Jag är frustrerad, nedstämd, orolig och ilsk. Jag är oförstående och påverkad av x2000s ledning. Jag är trött på att bli jagad, kriminaliserad och otrodd. Jag är trött på att vrida ut och in på mig själv för att få resenärer att trivas, när min ledning gör allt för att trycka ner mig. Jag är trött på att jobba i denna uppförsbacke. Jag är trött på att skrika högt utan att någon lyssnar, jag är trött på att de mellanchefer som ska vara där för mig har vänt sig mot mig. Jag är trött på att inte kunna gå upp på högre lednings-nivå, då detta är vattentäta skott. Ingenting som kan få någon mellanchef i dålig dager går vidare till högre ledning.
Jag är trött på inkompetensen som sitter och bestämmer saker utan att rådfråga oss som jobbar i verkligheten om det är genomförbart.
Hade jag suttit på chefspositionen för x2000 hade jag skämts ögonen ur mig om jag inte hade kunnat komma ner på arbetarnas nivå och genomföra t.ex en simpel avgång. Pinsam är hon, vi kan kalla henne för McMalin. Med polaren som vi kan kalla för Hahl har dom trasat sönder allt vad god arbetsstämmning heter. Dom försöker vittra sönder och härska. Dom vill ha ett system där angiveri och olojalitet mot kolleger ska belönas. Där man aldrig kan ha ett socialt liv utanför jobb, förr kallades det för att vara livegen. Där dom vet bäst utan att någonsin jobbat på tåg. Där folk som jobbat i 30år degraderas till små maskar som bara ska kräla och hålla käften...för inte kan väl dom ha något att komma med? McMalin och Hahl vet ju bäst.
Dom säger att dom ska göra oss bäst på service. I mina ögon vet dom inte vad service är. Ett av väldigt många exempel är att vi som jobbar ombord vill ha frukt att erbjuda till alla i 1.a klass, istället ger dom oss tillfället att svara -Nej, tyvärr, på frågan Har du mer frukt? ca 10 gånger per tur. I deras ögon är service att bara dom som kliver ombord på avångsstationen har rätt till ett äpple. 12st frukter per 5o resenärer...jaaa.. du har väl gått mattekurs du oxå. När det så lätt hade kunnat åtgärdats med en påse extra per avgång.
Istället ska vi kränga pinsamma 'kampanjpaket' som t.ex chips och öl för 79:-. Det kunde lika väl stått 'Stor Stark och pizza 49:-' gärna slarvigt handskrivet utanför en riktig dålig kvarterskrog. Eller XL-meny 10:- extra, det känner man igen från ett annat företag....
Vi blir kontrollerade av anonyma shoppers som gör allt för att sätta dit oss. För att hitta något fel. Vi blir anklagade för att stjäla, när vi i själva verket inte har tagit någonting. Vi blir kontrollerade av våra produktionsledare om vi har förklädet på när vi står i bistron. Men sen att tåget inte fungerar verkar inte vara något någon bryr sig om. Låt oss köra halvtrasiga tåg, bara du inte tar en kanelbulle för fan. Och glöm inte att du måste svara resenärerna med 'naturligtvis' istället för 'ja'. Det har du ju lärt dig på SS Academy i Solna.
Våga inte kritisera, du får sparken.
Jag hade kunnat mala på om alla mäkliga, idiotiska, ogenomtänkta beslut som SJ tar nuförtiden, men det hade blivit världens längsta blogginlägg. Summa summarum det är något sjukt urspårat över SJAB just nu.
Själv gör jag verkligen allt jag kan för att få mina resenärer i tid dit dom ska med största möjliga komfort och service. Och vad jag kan se så även alla mina kolleger. För det får vi spö och straff. Jag ser fram emot utebliven bonus fastän företaget har gått med vinst i år, dom ska bara rätta till det slutgiltiga bokslutet så vi ombord inte får ta del av den vinsten. Jag ser även fram emot att slippa gå på julbord. Det ska sparas in på.

Jag ser även fram emot att få sparken.